Har hästar hjärna som en ärta?
Publicerat den

Jag var inne på tyras blogg, eftersom att hon har valt att vara offentligt så ser jag ingen anledning till att inte nämna henne som "person", dvs, "en viss bloggare"..  och jag har egentligen inget emot henne personligen då jag gillar att läsa hennes blogg. Men på senaste tiden har bloggen varit väldigt förvirrande och en del läsare har reagerat och kommenterat för att få en förståelse. En del har en dålig ton och det finns absolut igen anledning till att kalla en människa dum i huvudet. What so ever!
 
Men jag reagerade på hennes senaste inlägg. Jag print screenar rakt av så det inte blir några missförstånd.
 "Men hästar har en hjärna lika stor som en ärta typ… Det säger en hel del. De skiter i om vem som äger dom. Eller som Björn säger, vem som tjänar dom. För så är det. Vi är deras tjänare. De bryr sig inte om om det är jag som ger dom kvällsmat eller om det är Ulla-Bella."
 
Det här inlägget är inte alls menat att kritisera tyra, jag vill bara veta hur ni tänker kring detta?
 
Jag tror att hästarna är smarta djur. Jag tror att om man skapar ett starkt band med sin häst, att även om man är ifrån den i tex 3år, kommer den ihåg än. Mina hästar vet vilken tid dem alltid kommer inte från hagen, är jag några minuter sen står dem och väntar. Dem vet vilken tid det är frukost varje morgon. Är jag alldeles för tidigt ligger de och sover.  Jag tror också att mina hästar inte kan ha det bättre hos någon annan än vad dem har hos mig. Det är vad JAG tror. För det är på det sättet jag vill att dem ska bli behandlade på.
 
Kommentera fritt!
 
 
 
 
 



Johanna | Team Mirax

Inget ont om Tyra och har inte läst inlägget så kan bara gå på vad du printscreenat.

Personligen tycker sådant tankesätt är väldigt trångsynt.. Hästar är otroligt smarta djur som är egna individer med egna åsikter och idéer. Och är definitivt kapabla att se skillnad på olika människor och att att ha olika åsikter om dessa människor.
Dessutom börjar blir trött på folk som tycker att vi på nåt sätt skulle "tjäna" våra hästar. Sure, vi älskar dom och gör allt för att dom ska ha det bra, även om det innebär att stiga upp i ottan för att se till dom innan skola/jobb osv osv MEN det är fortfarande vi som VALT att ha hästarna så oavsett vilken vård hästarna behöver så är det endå vårat val att ha häst som lett till att vi måste ge hästen den vården vilket jag tycker blir skevt om vi skulle förställa oss att vi på nåt sett var hästarnas tjänare eller slavar.

Dessutom har hästen, även om den kanske inte är jättestor, definitivt en mycket större hjärna än en ärta... Just saying..

Svar: Ja men precis. Hon har dock försvarat sig med att hon menar att hästen har en liten hjärna tillhållande deras kropp. Tycker bara det är ren bullshit för det var inte så hon menade från början, men vad vet jag. Man får tänka på vad man skriver när man har en sådan stor blogg, man måste va tydlig från början.
Du hittar inlägget här
http://www.tyrashastar.se/?paged=2
"helt ärligt asså".
Denise klevenborn



URL: http://www.teammirax.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?