Tränings upplägg.
Publicerat den

Jag själv finner inspiration av andras tränings upplägg så tänkte att jag skriver ett eget, så kanske ni som läser och har häst får lite tips. Självklart kan upplägget ändras ( Tex. måndagens hoppning kan bli på tisdagen i stället),  vädret har största kontrollen eftersom att vi inte har något ridhus.
 
Jag gillar att jobba min häst väldigt mycket från marken. Det gör jag minst 1 gång i veckan. Man kan variera om man vill, Tomkörning är bra för den som kan, Pessoa sele osv. Jag kör på ett ganska klassigt sätt, inspänningar och longerslina. Hon får jobba och bära upp sig själv. Första gångerna vi gjorde detta var galoppen katastrof. Nu har hon blivit så stark i kroppen att hon kan gå in på en lite mindre volt och galoppera.
 
Hoppning sker 1-2 gånger i veckan. Beror på om det är P&Js eller tävlingar osv. Hon går väldigt varierande. Banhoppning gör vi aldrig hemma utan bara när vi åker iväg på P&Js. Hemma blir det mer gymnastik, teknik, enkelhinder osv.
 
Trimning- 2 gånger i veckan minst och sker på väldigt varierande underlag. Stubb- gräsbana-paddock- uteritt osv. man kan trimma hästen på rakt spår också. Så ni som inte har en paddock, ut och använd er ut av naturen!
 
Sen händer det att vi lägger till lite intervaller i naturen, klättring, mysig uteritter osv.
 
 
 
 
 
 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?