Chemaal :)
Publicerat den


Hej på er.
 
I eftermiddags var jag iväg och red Chemaal för 2 gången. För er som har missat vem han är så är han en arab valack på 4 år. Blev "inriden" i 1 månad, sista dagen blev han tyvärr skadad och har stått ett tag. Sist jag red honom trillade jag av.. Men idag satt jag kvar. Planen med honom är att sätta igång honom och få honom "riden", så att min kusin Lina kan rida honom senare. Lite muskler och mycket lösgörande arbete så blir han nog trevlig. Han är väldigt känslig, Tappar jag balansen lite så spänner han sig direkt. Lite bångstyrig i ridningen men det ska jag nog få bukt på.
 
idag fokuserade jag mest på framåtbjudning, han vill inte riktigt gå fram av sig själv. Får sitta och driva hela tiden. Han måste verkligen lära sig att ta skänkel bättre. i höger varv är han väldigt trevlig, kan få honom ställd och rund, formar sig runt min skänkel bra. I höger varv var han jätte stel och blev gärna väldigt rak och formade sig inte alls efter min skänkel. Stod emot lite och tog inte skänkeln överhuvudtaget. Mycket lösgörande arbete i det varvet så blir han nog loss.
 
Här är några Dåliga mobilbilder. Kvaliten är jätte dålig men bättre än inget.  Tack lina för att du ville fota! :)
Ska få med mamma och systemkameran imorgon så ni kan få lite bättre bilder.
 
 
( jag är medveten om att jag har förkorta läder men orkade inte ändra dem )
 
 
 
 
 



Anonym

Ett tips från en unghästutbildare! Han är knappt inriden om han är ruden i 1 månad bara!
Dvs förstår inte dina signaler, försök att inte driva med skänkeln för mkt, då kommer du få en skänkeldöv häst försök istället att få honom att förstå att ett tryck med skänkeln betyder framåt. Ta hjälp från en kunnig person från marken. Fokusera inte på lösgöring etc ännu fokusera på att han ska förstå dina hjälper, skritt, trav galopp rakt fram och snett igenom är allt han ska " klara" av i början med bjudning. Gå inte för fort fram!! En unghäst är aldrig bångstyrig de förstår bara inte!

Svar: Jag förstår vad du menar med att man ska ha framåtbjudning och inte sitta och tänka på att han går i form, med tanke på att han inte har blivit riden så mycket. och jag tackar för tipset. Jag har också erfarenhet av unghästar. Skillnaden är att denna hästen har blivit riden i 1 månad och går redan i "form". Han lär sig snabbt och har kommit så långt att han formar sig efter min skänkel, vilket som jag skrev att han gjorde väldigt bra i vänster varv men att han var lite stel i höger. Allting sker i SKRITT nu så missuppfatta inte att jag sitter och galoppera och han ska gå med bakbena under sig kanon bra nu, för så långt har vi verkligen inte kommit. Det med att jag satt och tryckte med skänkel stämmer väll delvis, han ska ju gå framför min skänkel? jag ska inte behöva sitta och trycka på honom vilket jag inte heller gjorde med tanke på att han inte svarar på min skänkel just nu när jag ger honom den. Vilket du antagligen också missuppfattade? jag sitter inte och sparkar in skänkel gång på gång för att han ska gå fram? jag använder min röst, vilket han lyssnar på. och samtidigt lägger jag till skänkel för att han ska förstå att det betyder fram! jag menar hur lätt är det att bedöma en text ? det är lätt att man missuppfattar då.
Denise klevenborn



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?