Svar på tal :)
Publicerat den

Från läsare: Hej!
Vilken superhärlig häst! jag är ju helt såld på skimmlar men jag tyckte att din hade en trevlig exteriör också =)
Jag har en fråga av ren nyfikenhet. Jag skummade igenom din blogg och framförallt bilderna på din häst Zamora. Jag lade märke till att du på samtliga bilder har skarpare bett på hästen. Jag har själv inte ont utav det utan tycker att det är bättre att betsla upp en häst än att sitta och dra och slita. Men av nyfikenhet undrar jag hur just du resonerar och varför du använder de bett du gör =)
Hoppas du inte tar det på fel sätt och att du är intresserad av svara =)
 
Svar: Tack så mycket, Jag tycker att hon gör sig bra på bilder. haha :) Jag försöker blanda med vilka bett jag rider på. Iband rider jag på ett Pessoa, ibland på ett pelham, ibland på vanligt tredelat osv. Anledningen till att jag rider på ett skarpare bett är för att hon blir lätt stark och har en tendens till att, Vad ska man säga, "ta tag i bettet och låsa sen dra iväg". Sen är det som du säger att slippa drag kampen och onödig slitning i munnen på henne. Jag tycker att hon är trevligare i munnen på ett skarpare bett och på så sätt kan jag själv vara lite mjukare i handen. Även om man rider på ett skarpare bett så betyder inte det att det är skarpt för henne, om du förstår vad jag menar? Det har stor betydelse för hur hård ryttaren är i handen.
 
Så får att komma fram till varför jag rider på det: Antagligen för att jag tycker hon är känns bäst på ett skarpare bett.
 
Finns så mycket olika åsikter på bett. Men som jag skrev innan, Så har ryttaren stor inverkan på hur ett starkt bett påverkare hästen. Sen är det hur hårt du spänner kedjan om du har det, eller var du sätter tygeln.
 
Tar absolut inte illa vid av sådana här kommentarer.
Kram på dig ! :)
 
 
 
 
 
 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?